ul. Króla Kazimierza 9

Urząd Miasta Rzeszów

Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej

1. Dane teleadresowe
Adres ul. Króla Kazimierza 9, 35-061 Rzeszów 
Infolinia Urzędu Miasta Rzeszowa 17 875 44 91
e-mail oi@erzeszow.pl
www www.erzeszow.pl
Godziny pracy poniedziałek – piątek 7.30 - 15.30, środa - 7.30 – 17.00
2. Dyrektor
Imię i nazwisko Lesław Bańdur
Adres ul. 3 Maja 13, 35-030 Rzeszów
Telefon 17 875 45 05
e-mail leslaw.bandur@erzeszow.pl
3. Zastępca Dyrektora
Imię i nazwisko Sławomir Świder
Adres ul. 3 Maja 13, 35-030 Rzeszów
Telefon 17 875 44 20
e-mail slawomir.swider@erzeszow.pl
4. Kompetencje Dyrektora
Kieruje Biurem Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej i organizuje jego pracę.
5. Podstawa prawna

Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa, z późn. zm.

6. Struktura organizacyjna

Biurem Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej zarządza dyrektor biura, przy pomocy zastępcy dyrektora - Pełnomocnika Prezydenta ds. IT.

W skład Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej wchodzą:

  • Referat Wsparcia Użytkowników Systemów Teleinformatycznych, którego pracą kieruje kierownik referatu;
  • Referat Zarządzania Zasobami Teleinformatycznymi, którego pracą kieruje kierownik referatu;
  • Referat Zarządzania Infrastrukturą Sieciowo-Serwerową;
  • Referat Rozwoju Teleinformatycznych Systemów Dziedzinowych, którego pracą kieruje kierownik referatu.
7. Zadania

Do zakresu działania Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej należy:

Biuro Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej: dokonuje niezbędnych zakupów systemów teleinformatycznych – sprzętu, oprogramowania i usług IT  dla urzędu oraz dla niektórych jednostek organizacyjnych, prowadzi sprawy związane z wdrażaniem systemów teleinformatycznych w urzędzie, dba o bezpieczeństwo danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych zgodnie z zapisami SZBI oraz  planuje, wdraża i sprawuje nadzór nad informatyzacją  i standaryzacją systemów teleinformatycznych w wydziałach i jednostkach organizacyjnych przyłączanych do Miejskiej Sieci Teleinformatycznej.  

           Do zadań Referatu Wsparcia Użytkowników Systemów Teleinformatycznych należy w szczególności:

  • przyjmowanie oraz prowadzenie ewidencji zgłoszeń awarii sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania;
  • utrzymanie sprawności technicznej sprzętu teleinformatycznego i zainstalowanego oprogramowania;
  • obsługa, konserwacja, bieżące utrzymanie i naprawy sprzętu teleinformatycznego oraz instalacji klienckiej infrastruktury teleinformatycznej;
  • zarządzanie zasobami sprzętowymi dostępnymi dla użytkownika końcowego oraz oprogramowaniem zainstalowanym na tych zasobach;
  • instalacja i konfiguracja stacji roboczych w tym urządzeń mobilnych oraz urządzeń peryferyjnych;
  • prowadzenie spraw związanych z systemem drukująco-kopiująco-skanującym;
  • prowadzenie szkoleń i udzielanie pomocy pracownikom w zakresie podstawowej obsługi sprzętu teleinformatycznego i pracy z zainstalowanymi programami;
  • nadzór nad wykonywaniem serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego klienckiego sprzętu teleinformatycznego oraz urządzeń peryferyjnych.

  • Do zadań Referatu Zarządzania Zasobami Teleinformatycznymi należy w szczególności:
  • prowadzenie spraw związanych z zakupami sprzętu informatycznego i oprogramowania;
  • prowadzenie ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zapasów magazynowych sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego z wykorzystaniem narzędzia informatycznego w postaci oprogramowania dziedzinowego użytkowanego przez urząd;
  • prowadzenie magazynu urządzeń komputerowych i telekomunikacyjnych;
  • inwentaryzacja zasobów sprzętowych i programowych;
  • prowadzenie ewidencji praw licencyjnych zakupionego oprogramowania;
  • prowadzenie spraw związanych z podpisem elektronicznym w urzędzie;
  • prowadzenie aktualnego zbioru informacji adresowych i telefonicznych niezbędnych dla pracy stanowisk w urzędzie;
  • zabezpieczenie przestrzegania prawa autorskiego i praw pokrewnych, w szczególności w stosunku do oprogramowania zainstalowanego na zasobach sprzętowych dostępnych dla użytkownika końcowego;
  • zarządzanie pulą domen internetowych;
  • opracowywanie projektów rzeczowych planów wieloletnich i rocznych zakupów sprzętu komputerowego, oprogramowania, programów użytkowych, urządzeń i instalacji sieciowych, internetowych, według potrzeb i możliwości finansowych określonych w planie finansowym;
  • realizacja budżetu OI oraz rozliczanie przyznanych środków finansowych;
  • przygotowywanie niezbędnych analiz ekonomicznych i sprawozdań;
  • prowadzenie finansowej obsługi umów serwisowych na dostawy i usługi w zakresie oprogramowania, materiałów eksploatacyjnych i sprzętu teleinformatycznego urzędu;
  • monitorowanie procesu realizacji umów zawieranych przez OI.

  • Do zadań Referatu Zarządzania Infrastrukturą Sieciowo-Serwerową należyw szczególności:
  • zarządzanie, utrzymywanie i rozwój: sprzętu komputerowego, serwerów, oprogramowania, łączności telefonicznej, dostępu do sieci transmisji danych i głosu, usług sieciowych;
  • zarządzanie, utrzymanie i rozwój lokalnej sieci komputerowej (LAN) obejmujące okablowanie strukturalne budynków urzędu oraz urządzenia aktywne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie sieci;
  • utrzymanie i rozwój łączy transmisji danych (WAN);
  • zapewnienie funkcjonowania urządzeń telekomunikacyjnych oraz łączy z operatorami telekomunikacyjnymi;
  • bieżące utrzymanie Miejskiej Sieci Teleinformatycznej obejmujące kanalizację teletechniczną, łącza światłowodowe, łącza radiowe oraz urządzenia aktywne;
  • zarządzanie systemami kryptograficznymi, systemami autoryzacji użytkowników (domena, certyfikaty klucza publicznego), systemami bezpieczeństwa teleinformatycznego;
  • administrowanie serwerami w zakresie systemów operacyjnych;
  • zarządzanie dostępem do Internetu;
  • przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji dotyczącej infrastruktury teleinformatycznej;
  • zapewnienie bezpiecznego i prawidłowego tworzenia kopii bezpieczeństwa i kopii archiwalnych serwerowych systemów teleinformatycznych urzędu;
  • zapewnienie ciągłości pracy systemów teleinformatycznych;
  • planowanie i prowadzenie nadzoru merytorycznego nad inwestycjami z zakresu infrastruktury teleinformatycznej dla potrzeb urzędu.
  • współpraca z Wydziałem Zarządzania Infrastrukturą Urzędu oraz Wydziałem Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności w zakresie realizacji zadań związanych monitoringiem wewnętrznym oraz monitoringiem wizyjnym miasta, a w szczególności budowa/rozbudowa, modernizacja oraz remont i konserwacja systemów monitoringu.

  • Do zadań Referatu Rozwoju Teleinformatycznych Systemów Dziedzinowych należy w szczególności:
  • zarządzanie, utrzymywanie, rozwój systemów dziedzinowych oraz zintegrowanych systemów zarządzania dla urzędu;
  • administrowanie bazami danych systemów dziedzinowych oraz zintegrowanych systemów zarządzania dla urzędu;
  • koordynowanie przedsięwzięć związanych z pracami nad budową informatycznego systemu informacji geograficznej;
  • opracowywanie oraz zlecanie opracowań programów komputerowych dla potrzeb urzędu;
  • wdrażanie i utrzymanie oprogramowania wspomagającego pracę urzędu oraz jednostek organizacyjnych korzystających z systemów teleinformatycznych urzędu;
  • ustalanie potrzeb, wymagań i preferencji odnośnie koniecznych zasobów programowych;
  • nadzór nad wdrożonymi systemami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie miastem, współpraca z wykonawcami wdrożeń;
  • przygotowywanie specyfikacji przedmiotu zamówienia w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych związanych z zakupem systemów;
  • przeprowadzanie szkoleń związanych z wdrażaniem nowych systemów;
  • przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji dotyczącej systemów dziedzinowych;
  • zarządzanie dostępem do systemów dziedzinowych;
  • współpraca z Inspektorem Ochrony Danych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa informacji i danych osobowych zawartych w systemach teleinformatycznych;

  • W strukturze Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej funkcjonuje Pełnomocnik Prezydenta ds. IT - zastępca dyrektora Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej do którego zadań należy w szczególności:
  • dokonywanie bieżącej analizy rozwoju technologii teleinformatycznych oraz formułowanie opinii i wniosków w tym zakresie dla Prezydenta;
  • koordynacja procesów mających na celu opracowywanie planów strategicznych w obszarze cyfryzacji oraz wdrażanie rozwiązań służących cyfryzacji miasta;
  • doradzanie Prezydentowi w zakresie rozwoju systemów teleinformatycznych;
  • opiniowanie przygotowanych w urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych rozwiązań i przedsięwzięć w obszarze transformacji cyfrowej i przedstawianie rekomendacji dotyczących ich wdrożeń;
  • doradzanie wydziałom oraz jednostkom organizacyjnym w zakresie rozwoju systemów informacyjnych;
  • bezpośredni nadzór nad Referatem Zarządzania Infrastrukturą Sieciowo- Serwerową.
8. Tryb działania
Zarządzenie nr 87/2022 Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 20 września 2022 r. w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Rzeszowa, z późn. zm.
9. Wysokość opłat
Nie dotyczy
10. Rejestry, archiwa, ewidencje
Nie dotyczy
11. Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

Przetwarzanie danych osobowych interesantów Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej

Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016), informuję, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasto Rzeszów, Rynek 1, 35-064 Rzeszów.
  2. Inspektorem ochrony danych jest Ewelina Cyroń, e-mail: iod@erzeszow.pl,
    tel. 17 748 4499.
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zadań z zakresu rejestracji stanu cywilnego - na podstawie artykułów zamieszczonych w puncie 7. Podstawa prawna.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
  6. Posiada Pani/Pan prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania.
  7. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych.
  8. Podanie danych w zakresie wymaganym ustawodawstwem jest obligatoryjne.
12. Informacje nieudostępnione
-